Ранньо-ранкова медитація – 2

Продовження, попередній пост тут.

Я вже писала в попередньому пості, що перший “рівень” нашої медитації, це стан “без думок” – “нір-вічара” на санскриті (думки тут маються на увазі в широкому сенсі, тобто включають асоціації, візуальні образи, символи, невербальні реакції, кольори, і т.д.). В якомусь сенсі, цей стан є метою, тобто ціллю медитації (грецький телос), але з іншого боку він є лише її початком. Коли ти в цьому стані, то ти відповідно в медитації, і часом для того, щоб бути в медитації взагалі нічого не треба робити – ти просто “там”, чи радше просто “тут” – стан без думок часто описуюється як перебування в теперішньому часі, в той час як думання, кажуть, завжди спрямоване на минуле або майбутнє. “Тут” можна теж інтерпретувати як “внутрішнє”, спрямування уваги всередину, на відміну від розпорошення уваги назовні, але така інтерпретація неоднозначна, і потребувала би уточнення. Все ж, нажаль, переважно ми все-таки не “тут”, а десь “там”, тобто переважно думок повна голова, і медитаційного стану треба якось досягати. Часто буває так, що навіть торкнувшись його на хвилю, губиш його знову і знову – тобто замість того щоб зануритися у воду з головою, стоїш при березі, і хвиля медитації то накочується, то знову втікає. Часом думки наші настільки важливі для нас, що так і не вдається їх відпустити – хоч годину просидів, а так цілу годину і продумав.

Якість, тобто стабільність і глибина медитаційного стану взаємопов’язана із, і залежить від, з одного боку того, наскільки потужний потік нашої внутрішньої енергії, а з другого – від того, наскільки вільно вона може протікати через всі чакри вздовж хребта. Чим більше вони поперекошувані, або чим більше в них назбиралося всякого сміття, тим важче їй через них протекти. З іншого боку, якщо протекти через всі чакри вдалося навіть найтоншому потічку, тоді ця внутрішня енергія під’єднується до “світової” чи “космічної” енергії як до безлімітного акумулятора, і може звідти “підзаряджатися” (yoga – зв’язок, з’єднання). Паралельно, вона починає направляти пошкоджені чакри і вичищати з них сміття. Чим довше їй вдасться пробути в такому підключеному стані, тим сильнішою вона стає, і тим більше більше їй вдасться винести сміття, і краще збалансувати систему. Зв’язок з думками такий: думки перекривають їй прохід через шосту чакру, відповідно чим більше думок, тим складніше їй проходити через цю чакру, а отже і виконувати решту своєї роботи. Разом з тим, чим сильніша сама енергія, і чим більше вона отримує нашої уваги, тим краще вона здатна вимивати думки, які не дають медитувати.

Виходить тоді, що те, що ми називаємо медитацією (в сенсі процесу) може означати різні речі, різні “дії” (як “активні”, так і відносно неактивні, як, наприклад, спрямування уваги, чи набуття певного “наставлення” (attitude)), метою яких є досягнення, утримання чи поглиблення медитації як стану, йоги як зв’язку. “Дії” можуть бути спрямовані на те щоб

1. заохотити внутрішню енергію до роботи – “підняти” її (для цього є проста”вправа” – комбінація жестів руками, плюс увага і власне бажання)
2. допомогти їй, використовуючи прийоми, завдяки яким можна ефективніше позбуватися сміття (їх є багато всяких і різних, якщо комусь цікаво – питайте, розповім)
3. нічого не робити (ну чи не заваджати), і просто насолоджуватися станом.

Якщо зв’язку нема, або поки він слабкий, тоді ймовірно, що ми робитимемо перше і друге. Якщо він задовільний або так-собі, тоді на власний розсуд робитимемо друге або третє, або їх комбінацію. Якщо зв’язок сильний і глибокий – тоді ймовірно що робитимемо третє, тобто не робитимемо нічого, або якщо і робитимемо щось – то не заради досягнення результату, а просто від радості чи в задоволення.

Тепер, нарешті, про ранньо-ранкову медитацію. Вставати дуже рано, “вдосвіта” – поширена і заохочувана практика в багатьох традиціях, крім селянсько-роботящого і власне духовного контексту, мені ще зустрічалося згадування четвертої ранку в контексті музичних індійських вправ чи просто навчання (втім, індійська класична музика від духовних практик не так далеко втекла, як західна, тому ранкові гами чи дихальні вправи цілком можна співставляти з ранковим поклонінням божествам, чи тою самою медитацією) .

Нейна, моя “порадниця” в медитаційному центрі в Мумбаї, називала цю медитацію між 4 і 6 ранку “Shakti meditation”. Коли я її одного разу запитала, чому саме “шакті” (шакті – це енергія, або, можна сказати, жіночий аспект божества), і чи є якісь посилання на цей термін в традиції і текстах, вона щось інше відповіла, а потім через кілька днів прокоментувала: “коли ти мене щось питаєш, я часом відповідаю зовсім не те, що ти питала, хоч і розумію, що саме ти питаєш, бо так в той момент відповідь сама тече”, – ну то я так і не знаю відповіді на власне це питання :). Але Нейна казала, що саме в той час наша енергія дуже активна, і працює найефективніше на “вичищання”, навіть, ніби-то, якщо регулярно практикувати і не заваджати – може вичищати і “стирати” з пам’яті (тобто з лівого каналу, де назбирується минуле) непотрібні чи шкідливі спогади (ну і, відповідно, їх наслідки в нашій системі також). Але ця медитація вимагає трохи іншого підходу, ніж типові медитації в інший час.

В першу чергу, в цій медитаціі ми пропускаємо другий пункт з тих трьох які окресленні вище, тобто “піднімаємо” енергію, і далі більше нічого не робимо, тільки намагаємося не заваджати, вона сама (в сенсі наша внутрішня енергія) все решта зробить. Разом з тим, третій пункт теж не відбувається так як в звичайних медитаціях в інший час – Нейна сказала, що через те, що підчас цієї медитації відбувається дуже інтенсивна і в якомусь сенсі “брудна” робота, то відповідно нема такої “насолоди” від стану, як в інший час. “Насолода” насправді надто грубе і надто “чуттєве” слово, тут радше йдеться про один із різновидів радості, притаманний власне медитативному станові, якого в цей ранковий час переважно нема. “You don’t really enjoy,” – казала Нейна, але відразу ж поправлалася, – “but then you also learn to enjoy this not-enjoying”.

На відміну від медитацій в інший час, де мета – перебувати в якомога глибшому стані без думок, в цій ранковій медитації думки будуть спливати навіть більше ніж звичайно, і це правильно, бо думки є ознакою того, що хлам (який саме, – можна визначити за контентом цих думок) спливає з глибин свідомості на поверхню, і тоді є шанси його позбутися. Штука в тому, щоб не приставати на ці думки, коли вони спливають, не продовжувати їх думати, а відпускати. Часом таке буває, що думки є, і ти чуєш, що вони якісь є, але увага настільки до них неприв’язана, що навіть не знаєш, про що саме ті думки, тобто відпускаєш їх відразу, конкретно не ідентифікуючи, і це правильно, хоч не завжди вдається (це власне тоді і досягається оце “to enjoy the not-enjoying”). Більше того, Нейна казала, що якщо в цей час думок нема, то дуже ймовірно, що ми їх насильно блокуємо, утримуємо “під покришкою”, не даємо їм виходити на поверхню свідомості, відповідно ми продовжуємо триматися за весь той назбираний за роки хлам, якого можна би було в цей ранковий час позбутися, продовжуємо з ним носитися. Тобто в цей час треба уважно стежити за тим, щоб не намагатися насильно думки приглушувати. Ще більше того, як тільки думки закінчилися (а триває це діло за моїми спостереженнями в середньому хвилин сорок-годину), можна відразу закінчувати, і йти займатися своїми справами, готуватися до дня (чи навіть трохи ще доспати, якщо є така потреба, хоч це не дуже логічний крок), а потім ще сісти на трошки на “звичайну” медитацію пізніше, і тоді вже дійсно “enjoy”, бо після вдалої ранньо-ранкової медитації зазвичай і пізньо-ранкова медитація, і весь решта день і вечір йде набагато легше, радісніше і плавніше, ніж без ранньо-ранкової медитації.

Мушу сказати, що мені зараз не дуже вдається виділити час на пізньо-ранкову медитацію в ті дні, коли вдається робити ранньо-ранкову, але коли я була в нашому медитаційному центрі в Мумбаї, кореляція між присутністю ранньої і якістю пізньої була дуже виразна (в нас там була спільна пізньо-ранкова медитація). Побачимо, я якраз працюю над зміною свого ранкового графіку, в планах додати ранкові музичні, а може ще й фізичні вправи, то якщо мені вдасться – введу пізньо-ранкові медитації в комбінації з ранньо-ранковими і всім решта.

Здається, нічого не забула, – питайте, якщо цікавить щось детальніше, чи щось інше…

Ага, ну і про “фізіологію” чи “біоритмічність, чи як це правильно назвати, часового періоду ранньо-ранкової медитації питайте – він в цьому ділі набагато краще орієнтується, ніж я, тому я про це навіть не згадувала.

7 thoughts on “Ранньо-ранкова медитація – 2

  1. Дякую за комплімент! Хоча який з мене фахівець… Перебільшуєш))

    Твоя величезна праця дає чимало цікавих інсайтів. Я ще уважніше перечитаю і прокоментую.

    Like

    1. Дякую, і гаразд, я чекатиму продовження розмови :).

      Я й не кажу, що ти фахівець – я ж теж не фахівець, але що ти в тих меридіанах легень набагато краще розбираєшся ніж я – цілком очевидно :).

      Like

  2. Цікаво про прийоми 1-2-3, і про прийоми щодо позбування “сміття” 🙂 можна трошки для чайників докладніше?

    І ще питання.. може дурне. Бо я не маю досвіду медитацій і ніколи ні йогою ні чим таким не займалася.
    От у мене є одне улюблене місце на горбочку, там дві сосни що зрослися разом, і мені там – ну дуже “вдома”, енергетично найкомфортніше, як у церкві чи не знаю як описати.
    Деколи коли буваю в тих місцях, я там сиджу-лежу-стою, деколи розмовляю з тими соснами.. і в якийсь час люблю побути без думок, ні про що не думати.. найлегше це мені коли я уявляю себе деревом яке тут стоїть влітку, взимку, воно тут просто є, на вітрі і сонці чи без сонця.. Це можна назвати якимсь видом медитації, чи це ще далеко, і не те?.. 🙂

    Like

    1. Ггг, тобто цікавить все? 🙂 гаразд, поступово щось буде, але не знати, як часто – з наступного тижня в мене починаються робочі будні… В принципі, якщо неохота чекати невідомо як довго на мій наступний пост про медитативне, тоді можна сходити на наш англомовний вступний онлайн курс (onlinemeditation.org)…

      Твоє питання цілком нормальне, але на нього складно однозначно відповісти, бо між медитацією різні люди і в різних випадках розуміють різні, часом навіть протилежні речі. От, навіть в нас, як очевидно з цього поста, можна розрізняти медитацію як стан (нірвічара – без “думок”, хоч це перший етап, після нього ще йдуть інші), медитацію як процес, спрямований на досягнення цього стану, і якось трохи окремо – цю ранньо-ранкову медитацію, як не зовсім типовий (трохи інший) і стан, і процес. Це лише в одному напрямку, в одній медитаційній школі. Ну і плюс те, що розуміють під “медитацією” в інших контекстах. Я ніколи не пробувала інших якихось медитацій, і не радитиму цього нікому, тому я не маю справжнього досвіду в інших напрямках, те, що знаю – лише “теоретичне” знання, і тому говорити про це не буду.

      Чи називатиметься те, що ти описуєш, медитацією згідно нашої школи залежить від того, на приклад, яку частину часу ти розмовляємо із соснами (зазвичай розмови не підпадають під категорію медитації, а вважаються “думками), що саме маєш на увазі під “уявляю себе деревом”, бо уявлення теж теоретично кажучи не є станом без думок. Але це все я кажу дуже спрощено. В нас теж є ще інше поняття “перебувати в медитації без медитації” – це значить, грубо кажучи, що ми не сидимо схрестивши ноги, відкривши руки і заплющивши очі, а займаємося ніби то нормальними, навіть буденними справами, але в той час не думаємо, і перебуваємо “на зв’язку”, тобто енергія внутрішня пробуджена, під’єднана і працює. Коли Нейна каже, що вона відповідає мені щось інше, бо так відповідь тече – вона має на увазі, що вона не думає, а перебуває в “медитаційному”, тобто “під’єднаному” стані, і каже те, що кажеться, не втрачаю чиїсь особливо в те, що саме кажеться.

      Тобто відповідь на твоє питання залежить від того, є зв’язок, чи нема. Щоб на нього відповісти, варто би було спробувати, як саме відчувається, що зв’язок є, і тоді порівняти. Але цього в одному коментарі не розпишеш :). Тому я і дала тобі посилання, там десь у відео третього уроку є типова “guided meditation”, яку можна спробувати для порівняння. І інші аудіо медитації там є, і взагалі весь курс можна собі в аудіо варіанті скачати і поекспериментувати, якщо нема часу чи бажання його в онлайні дивитися.

      Дякую тобі, я зрозуміла, про що ще можна би було написати, от тільки ти вже сама переконалася – це зовсім не значить, що до того скоро (чи й взагалі) руки дійдуть :). Тому якщо дійсно цікаво – не чекай на мене :).

      Like

      1. Дуже тобі вдячна що стільки часу приділила і так гарно написала. Мені здається, я все зрозуміла!
        І знаєш.. я теж не знаю інших напрямків і шкіл, але те що ти пишеш про вашу – мені дуже близьке.

        Прочитала останнє, і чомусь згадалася фраза мондечівона з к/ф “5 елемент” “Час не має значення. Тільки Життя має значення”. :)))
        Я зачекаю, мені цікаво що саме ти пишеш, і якось дуже добре сприймається. За посилання дякую, може знадобиться, але і твоїх дописів буду чекати. Коли зможеш і буде можливість і бажання.. як буде так буде. 🙂

        Like

        1. Добре, тоді побачимо, як складеться – мені дали буквально вчора-позавчора ще два контракти на цей навчальний рік крім того одного, що вже був, мінус цього для жж, що я буду зайняти по вуха, а плюс – що втричі більше часу проводитимуть в транспорті, де я пишу велику частину своїх постів. Питання, звичайно, наскільки я буду притомна в тому транспорті, бо два рази це буде дуже рано, ще два – досить пізно, тому таки побачимо – навіть нічого не наважуюся прогнозувати :).

          Like

Leave a Reply

