Тиждень баранячої ноги

починається з вечора, коли розумієш, що настав її час і витягаєш її з морозилки…

Я не надто люблю куховарити, сприймаю їжу в основному як необхідність, ну і ще часом як засіб регулювання внутрішніх станів. Баранячу ногу закликали (ну як же ж без Гайдеґера) в мене календарні, а не кулінарні реалії. В середу в нас було (чи був?) Макар Санкранті – день коли сонце починає повертатися до нас, на літо, ось я про це колись давно писала: https://msvarnyk.wordpress.com/2009/01/13/sankranti/ У вівторок з’явиться новий місяць, і закінчиться амавасья (про яку я давно обіцяю написати, але все не пишеться), і тоді ще якраз один місячний місяць залишиться до Шіваратрі… Ну то якраз може бараняча нога поможе, дасть якийсь поштовх через ці пороги, бо інакше якось воно дуже зі скрипом сунеться.

Зі всіх наших українських свят мені тут в Канаді найбільше бракує щедрого вечора (чомусь в моїх тутешніх родичів його повністю ігнорують), знову ж таки не з кулінарних причин (і навіть навпаки, “традиційні” українські страви мене давно не приваблюють, крім, хіба що, маринованого оселедця).

Бракує щедрівок – і тої про яблушко, яку переважно співали мені, і тої про “сам молоденький, коник вороненький”, і “бриніла коса, конец покоса бриніла”, яку я тут цілком недавно згадувала, а найбільше цієї:

Ци є ци нема сподарейко вдома?
Славен Єси на небеси
Нема го вдома, поїхав до ліса
Славен…
Камінь лупає, церков ставляє

А в тій церковці аж три престоли

За тими столами аж три гостейки

Перший гостейко краснеє сонейко

Другий гостейко ясен місячейко

Третій гостейко дрібний дощейко

Сонейко мовить
Як я засвічу в неділейку рано
Як я освічу церкви, костьоли і всі престоли

Місячейко мовить
Як я ізійду в неділейку ввечір
Як я освічу ріки і мости і дороги прості
Людей в дорозі і волів при возі

Дощейко мовить
Як я покроплю три рази в маю
То зрадіється жито, пшениця і вся пашниця

Бувай здоровейкий сподарю краснейкий
Та не  сам з собою, но з всьом челідою
І з цілим домом і з милим Богом
Славен Єси на небеси!

UPD: послухати можна тут: https://msvarnyk.wordpress.com/2015/01/20/ukrainian-non-carol-winter-song/

Leave a Reply

